Vätgasindustrin kräver åtgärder: Första etappen av vätgasledningen måste byggas nu
Thyssenkrupps satsning på grönt stål
Thyssenkrupp, Tysklands största stålproducent, har långt framskridna planer på att ersätta fossilt kol med grön vätgas i sin produktion. Vid deras fabrik i Duisburg planerar företaget att från 2029 producera 2,5 miljoner ton stål årligen, där vätgasen ska vara den avgörande energikällan. Problemet är att det idag inte finns några pipelines för att transportera vätgas i de mängder som krävs.
Porsche och Stegra säkerställer leveranser
Porsche har redan tagit ett steg mot att säkra sina leveranser av stål genom ett avtal med svenska stålproducenten Stegra. Samtidigt tvingas Thyssenkrupp att planera för att använda vätgas i flytande form, levererad via tankfartyg eller bunden i ammoniak. Dessa lösningar är dock varken kostnads- eller tidseffektiva, särskilt när transporterna sker med lastbilar. Istället vill den danska vätgasindustrin se att vätgasen transporteras genom en ny pipeline som planeras löpa under jord genom Jylland.
Danska myndigheter förväntas ge besked 2025
Infrastrukturen för detta är redan delvis planerad. Ingenjörsarbetet är klart, och danska vätgasproducenter har investeringsplanerna redo. Det som saknas är ett klargörande från de danska myndigheterna om när och var vätgasnätverket kan byggas. Ett beslut förväntas senast under första kvartalet 2025, men aktörerna är otåliga. De menar att det är avgörande att infrastrukturen byggs i tid för att möta den ökande efterfrågan från tysk industri.
Första etappen kan påbörjas tidigare
För att skynda på processen har det föreslagits att ledningen byggs i etapper. Den första etappen, en sträcka på cirka 186 kilometer, beräknas kosta mellan 4 och 5 miljarder danska kronor. Det fullständiga nätverket skulle kosta omkring 15 miljarder, men en gradvis utbyggnad skulle möjliggöra tidigare leveranser och säkra att projekten kommer igång.
H2 Energy Esbjerg och Høst PTX Esbjerg pressar på för beslut
H2 Energy Esbjerg är en av de stora aktörerna inom den danska vätgasindustrin. De är redo att investera 14 miljarder kronor i projektet Njordkraft för att producera 90 000 ton vätgas årligen med start 2028. Men för att göra det möjligt krävs en fungerande pipeline. Rasmus Bach Nielsen, global chef för dekarbonisering på Trafigura, betonar vikten av ett snabbt beslut om infrastrukturen. Han menar att det behövs ett datum för när vätgasledningen kan vara i drift för att deras investeringar ska gå vidare och för att säkra leveranser till Tyskland.
Även Høst PTX Esbjerg, ett projekt som stöds av pensionsfonder och kapital från bland annat Lego- och Jysk-familjerna, är beroende av ett beslut om vätgasledningen. Deras planer på att investera 8 miljarder kronor i grön vätgasproduktion har redan försenats, och varje ytterligare försening riskerar att försämra deras möjligheter att sluta långsiktiga avtal med kunder.
Sammanhängande vätgasnätverk krävs för att möta efterfrågan
Tiden är knapp. För att Europas industri ska kunna möta sitt behov av grön vätgas, behövs ett sammanhängande nätverk som kan transportera stora mängder vätgas. Men utan klara besked från myndigheterna och utan tillräckliga investeringar kan industrin hamna efter i omställningen – och riskera att förlora viktiga kunder.
Vätgasbranschen i Danmark står enad i sin uppmaning: Bygg den första etappen nu.