Framtiden har kommit till Göteborg

En ny vätgastankstation för tung trafik har officiellt invigts i Göteborgs hamn, en strategisk satsning som förstärker hamnens roll i övergången till hållbara transporter. Tankstationen är placerad vid hamnens mest trafikerade port, vilket gör det enkelt för lastbilar och arbetsmaskiner att tanka med grön vätgas – ett viktigt steg i att minska koldioxidutsläppen inom tunga transporter.

– Hamnens stora flöde av lastbilar och placeringen nära laddstationer ger en idealisk position för denna vätgastankstation. Göteborgs Hamn står nu redo att erbjuda både el- och vätgaslösningar för tung landtrafik, vilket driver omställningen mot en fossilfri framtid, säger Viktor Allgurén, innovationschef på Göteborgs Hamn.

Vätgastankstation för tunga och lätta fordon

Med sin närhet till Göteborgs RoRo-terminal, där omkring 400 000 tunga fordon passerar årligen, är stationen optimalt placerad. Dessutom förväntas antalet tunga fordon i området öka ytterligare när Stena Line flyttar sina Tysklands- och Danmarksterminaler till närliggande Arendal.

Driften av stationen hanteras av Hydri, som planerar att bygga ett omfattande svenskt nätverk av vätgasstationer med stöd från Energimyndigheten.

– Vätgas har potential att förändra tunga transporter i grunden. Med denna nya station sätter vi en viktig milstolpe för Göteborgs Hamn och den svenska transportsektorns omställning till koldioxidneutralitet, säger Michel Thomas, vd för Qarlbo Energy och styrelseordförande för Hydri.

Stationen erbjuder 100% grön vätgas och kan tanka både tunga och lätta fordon med 350 och 700 BAR. Under invigningen modererade Mikael Antonsson, Hydri och Malin Ehrle från Hydri Solutions (tidigare Nilsson Energy) delade med sig av utmaningarna i att bygga en robust vätgastankstation utan etablerade riktlinjer.

Göteborgs Hamns vd, Göran Eriksson, hyllade samarbetet med Hydri och konstaterade att ”Framtiden kommit till Göteborg!” Johanna Mossberg från Energimyndigheten förklarade vikten av stationer som dessa för att uppfylla EU AFIR-regler och driva på omställningen till vätgasdrivna transporter. Hade stationerna varit kommersiellt lönsamma från start, hade myndighetens stöd inte behövts.

Volvo Trucks premiärvisade sin nya bränslecellsdrivna lastbil och genomförde även tankning vid stationen – ett tydligt bevis på att fordonsindustrin inom vätgas nu går framåt.

Invigningen markerar en milstolpe i Göteborgs Hamns satsning på vätgas och hållbara transportlösningar, och skapar förutsättningar för framtida satsningar på grön energi inom land- och sjötransporter.

Foto: Vätgas Sverige