Volvo satsar på vätgasdrift för eldrivna lastbilar – kräver 1000 tankstationer
Volvo är övertygande om att framtidens tunga transporter kommer att köras på vätgas. Tillsammans med Daimler Trucks går de ihop i bolaget cellcentric som ska producera vätgasbaserade bränslecellssystem. Lastbilstillverkarna kräver därför att det ska finnas 1000 vätgasmackar i Europa innan 2030.
Tidigare i år meddelade Volvo att de blir delägare i bolaget cellcentric, tillsammans med Daimler. Nu presenteras deras färdplan som bygger på att cellcentric ska påskynda användningen av vätgasbaserade bränsleceller för fjärrtransportbilar och andra användningsområden. Ambitionen är att cellcentric ska bli en globalt ledande tillverkare av bränslecellssystem och göra en av Europas största satsningar inom serietillverkning av bränslecellssystem. Produktionen är planerad att starta under 2025, skriver Volvo i sitt pressmeddelande.
– Vår gemensamma ambition är att se till att målen i Parisavtalet om att bli koldioxidneutrala senast år 2050 uppfylls. Vi är övertygade om att tekniken med vätgasbränsleceller har en viktig roll i att hjälpa oss att nå den milstolpen, säger Volvos vd Martin Lundstedt enligt pressmeddelandet.
För att påskynda lanseringen av vätgasbaserade bränsleceller kräver de två ägarna av Cellcentric ett politiskt ramverk för vätgas inom EU. De största lastbilstillverkarna i Europa kräver därför, med stöd från Daimler Truck AG och Volvokoncernen, etablering av 300 vätgastankstationer som lämpar sig för tunga fordon utvecklas senast år 2025 och att det senast år 2030 ska finnas 1 000 stationer för tankning av vätgas i Europa.
Läs pressrelease här.
Bild©Volvo