Toyota utvecklar vätgasdriven förbränningsmotor för motorsport

Efter framgångsrika tester med vätgasmotorer inom motorsport har Toyotas ingenjörer utvecklat prototyper av Corolla Cross och Hilux med vätgasdrift.

I en värld med starkt varierande kundbehov och förutsättningar är Toyotas strategi för koldioxidneutralitet att utveckla och erbjuda flera olika drivlineteknologier för att stödja varje kund på sin individuella resa mot nollutsläpp.

Detta multiteknologiska tillvägagångssätt – som inkluderar batterielektrisk, bränsleceller, laddhybrider och elhybrider – erbjuder möjligheten för Toyotas kunder i mer än 170 länder och regioner över hela världen att minska sitt koldioxidavtryck idag – oavsett omgivande förutsättningar och behov.

Toyota är också övertygad om att det är för tidigt att fokusera på en enda nollutsläppslösning och utvecklar därför samtidigt både vätgasdriven bränslecellsteknik och vätgasdriven förbränningsteknik vid sidan av batterielektrisk teknik.

Möjligheten att kunna testköra under autentiska och för bilen påfrestande tävlingsförhållanden har bidragit till att accelerera utvecklingsarbetet vilket genererat flera tekniska framsteg. Till exempel har Toyota under loppet av en tävlingssäsong kunnat öka förbränningseffekten av vätgas med 24 % och vridmomentet med 33 % och man har nu uppnått en dynamisk prestanda i paritet med en konventionell bensinmotor.

Toyota har tidigare lanserat sin bränslecellsbil Mirai som idag går att boka via KINTO. Läs mer mer om den banbrytande vätgasdrivna bränslecellsbilen här!

Läs pressreleasen här.