Studien bekräftar möjligheten till väteelektriska regionaljetflygplan
ZeroAvia tillsammans med MHIRJ har genomfört en inledande teknisk studie det senaste året på väteelektriska regionaljetflygplan.
Studien har identifierat maximal startvikt, tyngdpunkt och strukturella tillåtelser. Man visar också på en eftermonteringsmetod med ZeroAvias drivlina ZA2000RJ för flygplan i CRJ-serien som är i drift. Det finns goda möjligheter för lagring av vätebränsle ombord och integrering av drivlinor för att säkerställa bevarande av flygplanens aerodynamik. Med vätgasbränsleanvändningen förväntar man sig en minskning i både drift- och underhållskostnader.
Det väteelektriska CRJ-flygplanet skulle utrustas med två ZeroAvia-jetmotorer för att matcha den befintliga prestandan, ZeroAvia föreslår att det skulle kunna stödja upp till 60 passagerare med en räckvidd på 560 miles, vilket täcker mer än 80 % av nuvarande flygningar.
Val Miftakhov, VD för ZeroAvia, säger att ”Det finns en viss kompromiss med nyttolast och räckvidd, men den här tekniska studien bekräftar en hållbar framdrivningsarkitektur och integration som kan vara fullständigt transformerande. Före slutet av årtiondet skulle flygbolag kunna flyga nollutsläppsjet.”
Ett steg framåt mot koldioxidutsläppen av regional flyg!
Läs mer om artikeln här!