Hitachi Energy och PowerCell Group utmanar dieseldrivna generatorer

Hitachi Energy har tillsammans med PowerCell Group tagit fram en utsläppsfri vätgasgenerator, Hydrogen Power Generator, HyFlex™. HyFlex™ är en plug-and-play-generator för temporär eller permanent installation i områden där elnätsanslutningar är opraktiska och dieselgeneratorer, som har höga koldioxidutsläpp, inte är ett alternativ.

Dieseldrivna generatorer används för att ge temporär elförsörjning på exempelvis byggarbetsplatser, katastrofplatser eller för att säkra reservkraft på sjukhus. Problemet är att diselgeneratorer orsakar stora koldioxidutsläpp, bullrar och vibrerar.Nu har Hitatchi Energy och PowerCell Group presenterat ett utsläppsfritt alternativ baserat på en vätgasdriven bränslecell.

Generatorn finns i två varianter: en med lägre effektområde (400-600 kVA) för temporära installationer och ett med högre effektområde (1 MVA eller mer) för permanenta installationer. Den är utsläppsfri under drift och producerar endast el, värme och vatten och har potential att ersätta konventionella dieselgeneratorer.

– Vi är mycket glada att kunna presentera denna banbrytande lösning som minskar koldioxidutsläppen där det är svårt att gå ifrån fossila bränslen. I takt med att övergången till nettonollutsläpp fortskrider söker allt fler branscher efter tillförlitliga sätt att minska sin miljöpåverkan och förbättra driftsprestandan, säger Marco Berardi, chef för Grid & Power Quality Solutions and Service på Hitachi Energy i ett pressmeddelande.

HyFlex gör elförsörjning i känsliga områden som bullriga städer och platser med föroreningar samt användning i gruvor och på byggarbetsplatser. Dessutom kan den användas i datacenter, sjukhus och hamnar för att köra fartyg på ett hållbart sätt. Hitachi Energy har samarbetat med PowerCell Group för att utveckla denna teknologi, och de räknar med att lansera en flyttbar version för temporär användning vid slutet av 2024 och en permanent version 2025. Framtidens elförsörjning i känsliga områden baserat på vätgas, presenterades på ett event i Göteborg i mitten av november där en demoenhet laddade en elektrisk hjullastare från Volvo Construction Equipment.