Stor utbyggnad av vätgastankstationer

Inom ett par år kommer vi att se fler bränslecellsfordon på våra vägar. Tack vare stöd från bland annat Elektrifieringspiloten från Energimyndigheten, men även andra investeringsstöd från bland annat EU och Klimatklivet, gör det möjligt att snabba på en utbyggnad av fler vätgastankstationer. Cirka 100 vätgastankstationer är planerade att anläggas i Sverige de kommande åren. Kartan illustrerar befintliga tankstationer i Sverige, Norge och Danmark. För vätgastankstationer globalt hänvisar vi till kartan som du kan se här.

Vätgas Sverige leder ett EU-projekt Nordic Hydrogen Corridor tillsammans med Everfuel, Toyota, Hyundai och Statkraft. Projektets mål är att etablera åtta tankstationer och en elektrolysör (produktionsenhet för vätgas). I projektet ingår även lansering av bränslecellsfordon.

Vätgas framställs i en elektrolysör som spjälkar vatten och syre genom tillförsel av förnybar el från vindkraft (gul pil). I processen bildas värme som kan användas till uppvärmning av fastigheter (röd pil). Vätgasen transporteras med lastbil till vätgastankstationer (blå pil).

Vad kostar det att tanka vätgas?

För en vanlig personbil kostar det ca 9 kr milen, strax under kostnaden för diesel och bensin per mil.

Finns det en explosionsrisk med en bränslecellsbil eftersom den tanka med vätgas?

Alla bränslecellsbilar går igenom omfattande krocktester och har ett säkerhetssystem som gör dem minst lika säkra som vanliga bensinbilar. Bränslecellsbilar testas efter samma krockteststandards (NCAP) som konventionella bilar och bedöms efter samma stränga krav. Så här undviker man en explosion av tanken:

  • Eftersom det inte finns något syre i tankarna kan det inte ske en explosion inne i dem.
  • Om det skulle börja brinna, finns ventiler som först stänger av vätgasflödet helt. Om
    temperaturen skulle fortsätta att stiga ökar trycket i tanken. För att inte trycket i tanken
    ska göra att den brister finns ytterligare ventiler som släpper ut vätgasen på ett kontrollerat
    vis, bort från de som sitter i bilen.
  • Sensorer som upptäcker läckor av vätgas finns på flera ställen i bilen som larmar och
    stänger av vätgasen om läckage skulle uppstå.
  • Vid läckage lämnar vätgasen snabbt bilen eftersom den stiger snabbt uppåt.

Karta över vätgastankstationer i Sverige

NamnÄgareAdressStad
Umeå OazerKontaktvägen 2901 33 Umeå
Vätgastankstation Sandviken (HRS)Hynion ASSätragatan 17811 61 Sandviken
AGA/Linde Vätgastankstation (HRS)Hynion ASPilotvägen 2190 60 Stockholm-Arlanda
Hydrogen Station Mariestad
VänerEnergi
Sörgårdsvägen 1542 35 Mariestad
Vätgas GöteborgPowerCellRuskvädersgatan 12418 34 Göteborg

Ruskvädersgatan 12, 418 34 Göteborg, Sweden

Pilotvägen 2, 190 60 Stockholm-Arlanda, Sweden

Vätgastankstation Sandviken (HRS) vätgas vätgasstation, Sätragatan 17, 811 61 Sandviken, Sweden

Kontaktvägen 2, 901 33 Umeå, Sweden

Sörgårdsvägen 1, 542 35 Mariestad, Sweden

Hydrovegen 3926, Porsgrunn, Norway

Rolf Olsens Vei 50, Kjeller, Norway

Rosenholmveien 40, 1410 Kolbotn, Norway

Forskningsveien 1, Oslo, Norway

Sandviksveien 17, 1363 Høvik, Norway

Kjørboveien 1, 1337 Sandvika, Norway

Østre Rosten 106, 7075 Tiller, Norway

Liamyrane 2, 5132 Nyborg, Norway

Edvard Griegs veg 116, 2060 Gardermoen, Norway

Hobrovej 461, 9200 Aalborg Municipality, Aalborg SV, Denmark

Logistikparken 12, 8220 Brabrand, Denmark

Dynamovej 2, 2730 Herlev, Denmark

Borgmester Christiansens Gade 59, 2450 Copenhagen Municipality, København SV, Denmark

Storebæltsvej 44, 4220 Korsør, Denmark

Darumvej 145, Esbjerg, Denmark

Vejlevej 361, 6000 Kolding, Denmark