Vätgas i transportsektorn

Vätgas kan användas i många olika sammanhang – men det är framför allt inom transportsektorn som tekniken kan bidra till att kraftigt minska klimat- och miljöpåverkan.

För att fasa ut fossila bränslen utvecklas nu vätgaslösningar inom alla transportslag: på väg, järnväg, till sjöss och i luften.

Tåg

I norra Tyskland går redan bränslecellsdrivna tåg från Alstom i reguljär trafik. Även i Sverige finns potential – särskilt på sträckor som ännu inte är elektrifierade. Ett exempel är Inlandsbanan mellan Mora och Gällivare, där möjligheterna att köra med vätgasdrivna tåg utreds.

Flyg

Inom flyget utvecklas vätgasdrivna plan som ett alternativ till dagens fossila flygbränslen. Det brittiska företaget ZeroAvia har genomfört testflygningar med bränslecellsteknik från svenska PowerCell, och Airbus planerar att lansera sitt första vätgasflygplan omkring 2035.

Sjöfart

Även sjöfarten ställer om. Olika lösningar utvärderas beroende på fartygens storlek och energibehov – till exempel batterier, metanol, ammoniak, HVO, LBG och vätgas. I både Norge och Sverige pågår flera projekt där färjor ska drivas med vätgas, bland annat inom Gotlandsbolaget.

Vätgas som fordonsbränsle

När vätgas används som bränsle i fordon sker inga utsläpp annat än ren vattenånga. Precis som för elbilar beror klimatpåverkan på hur bränslet produceras – men i Skandinavien kommer all vätgas som tankas från förnybara energikällor.

Bränsleceller är ungefär dubbelt så energieffektiva som förbränningsmotorer. Det betyder att en bränslecellsbil kan köra ungefär dubbelt så långt på samma mängd energi. Batteribilar har visserligen ännu högre verkningsgrad, men tar längre tid att ladda och har större och tyngre batterier.

Så fungerar en bränslecellsbil

En vätgasbil är i grunden en elbilsdrivlina där ett batteri och en bränslecell samverkar. Bränslecellen producerar el ombord genom att kombinera vätgas och syre, och batteriet används för att lagra och leverera extra effekt vid behov.

Resultatet är ett fordon med hög komfort, tyst gång och noll lokala utsläpp. Precis som elbilar är bränslecellsbilar mycket tysta – något som skulle kunna minska både buller och luftföroreningar i framtidens städer. Flera stora tillverkare erbjuder redan serietillverkade bränslecellsbilar på marknaden.

Tankstationer för vätgas

Utbyggnaden av vätgastankstationer i Sverige ökar snabbt. Med stöd från bland annat Energimyndighetens ElektrifieringspilotEU-program och Klimatklivet planeras omkring 60 nya stationer runt om i landet under de kommande åren.

Det innebär att vätgasdrivna fordon kommer att kunna tankas smidigt längs fler vägsträckor – ett viktigt steg mot en fossilfri transportsektor.