Säker hantering av vätgas

Vätgas används dagligen i många delar av vårt samhälle – inom industri, transport, energi och forskning. Det är faktiskt den vanligaste industrigasen i världen, och har hanterats säkert i över hundra år. Under den tiden har industrin utvecklat väl beprövade metoder för att producera, lagra, transportera och använda vätgas på ett tryggt sätt.

Vätgas är lättantändlig, men eftersom den är det lättaste grundämnet i universum stiger den snabbt uppåt och sprids i luften. Det innebär att den tid gasen befinner sig i en antändningsbar koncentration är mycket kort – till skillnad från till exempel bensinångor som kan ligga kvar nära marken.

Som trycksatt gas ska vätgas hanteras enligt tydliga säkerhetsrutiner, precis som alla andra bränslen. I många situationer kan vätgas till och med vara säkrare än traditionella drivmedel. Om vätgas antänds uppstår ingen het aska och bara lite strålningsvärme, till skillnad från bensin och diesel som kan sprida branden i vätskeform.

Tack vare vätgasens höga energitäthet och bränslecellens höga verkningsgrad kräver en bränslecellsbil bara ungefär en tredjedel så mycket energi som en bil med förbränningsmotor. Om en brand ändå skulle uppstå blir därför värmeutvecklingen också betydligt lägre.


Säkra fordon med vätgas

Bränslecellsbilar genomgår samma stränga krocktester (NCAP) som alla andra bilar och uppfyller lika höga säkerhetskrav. Risken för att en vätgastank ska explodera är mycket liten, och fordonen är konstruerade med flera skyddssystem:

  • Tankarna innehåller endast vätgas, utan syre – därför kan ingen explosion ske inne i dem.
  • Om en brand uppstår stänger säkerhetsventiler automatiskt av vätgasflödet.
  • Om temperaturen skulle fortsätta att stiga släpper särskilda ventiler ut gasen kontrollerat, bort från passagerarna.
  • Sensorer i bilen upptäcker eventuella läckor och stänger av systemet automatiskt.
  • Vid ett läckage stiger vätgasen snabbt uppåt, vilket gör att gasen ventileras bort i en säker riktning – till skillnad från bensin eller diesel som kan spridas längs marken.

Tack vare dessa system är bränslecellsbilar minst lika säkra som vanliga bensinbilar, och i många fall ännu säkrare.